Samhällsbyggnadsförvaltningen i Lysekils kommun är en förvaltning med omfattande verksamheter så som kontaktcenter, markplanering, bygglov, kartor, lokaler, kost och båtplatser. Verksamheter där service och bemötande är viktiga inslag i det dagliga arbetet.
Som medarbetare i samhällsbyggnadsförvaltningen har du möjlighet att vara med och utveckla vår kommun och utvecklas i din roll. Vi bemöter kunder, kolleger och invånare på ett sätt som skapar mervärde och glädje. Här ingår du i ett härligt gäng som bryr sig om varandra och har roligt på jobbet.
Projektledare
(Klicka för mer information)
Hur kommer det sig att du har valt att arbeta som projektledare inom Tekniska avdelningen?
Jag har jobbat som projektledare tidigare och det är ett väldigt roligt jobb tack vare att det är mångsidig och handlar om kommunikation. Jag känner att jag har något att bidra med.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Det är att den ena dagen är inte den andra lik, variationen. Jag vet aldrig riktigt vad som händer på morgonen när jag kommer till jobbet.
Hur kan en typisk arbetsdag ut?
I regel är det ofta en del möten, jag sitter med administration av olika slag, jag besöker de pågående projekten på arbetsplatserna.
Vad krävs för att jobba som projektledare?
Du behöver ha en bred kunskap inom byggnation. Du behöver vara social och kunna kommunicera med bönder på bönders vis, dvs att kunna förmedla så att den man har kontakt med förstår oavsett vilken kompetens personen besitter. Att vara lyhörd och uppmärksam på vad kundens behov består av är superviktigt. Någon uttryckte att jag fungerar lite som ett smörjmedel ibland.
Vilka fördelar ser du med att arbeta i en kommunal verksamhet?
Den stora fördelen är att det är en stor organisation med en bra backup där man samarbetar och kan få hjälp om det behövs eller bolla idéer. Det finns så mycket kompetens bland kollegor som vi kan få dra nytta av, det är guld värt.
Vad gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Alla jobb i kommunen är viktiga men om jag inte gör mitt jobb så kan det ställa till bekymmer för någon annan. Det är en del av att föra kommunen framåt så att verksamheter kan fungera så bra som möjligt och att de i sin tur kan sköta servicen gentemot medborgarna.
Jag är en liten kugge i ett väldigt stort maskineri, där alla behöver göra sin del för att lyckas.
Planhandläggare
(Klicka för mer information)
Hur kommer det sig att du har valt att arbeta som planhandläggare?
Jag har alltid varit intresserad av samhällsfrågor, framtidens utveckling och vill vara en del av det. Jobbet som planhandläggare passar perfekt eftersom jag får vara med och utveckla den fysiska miljön här i Lysekil. Det som tilltalar mig är jag är en del av en helhet och samarbetar mycket med andra på olika nivåer både internt och externt.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Två delar, dels att det är väldigt varierande arbetsuppgifter. Omväxlingen innebär att jobbet aldrig blir enformigt och jag utvecklas hela tiden i min roll. Dels har vi en härlig spridning i arbetsgruppen både kompetensmässigt och på det personliga planet, det är alltid en go stämning. Dessutom finns det alltid någon som man kan fråga och det är ett tillåtande klimat.
Hur kan en typisk arbetsdag ut?
Det finns ingen typisk arbetsdag. Precis som att varje detaljplan är olik så är även varje arbetsdag det. Exempelvis så beställer och analyserar jag utredningar av olika karaktär, jag ritar plankartor och tar fram illustrationer och texter. Vi har mycket kreativa möten, vi bemöter exploatörer, intressenter och konsulter med flera. Vi jobbar också gentemot politiken som föredragande av ärenden.
Vad krävs för att jobba som planhandläggare?
Att man är lösningsorienterad och kan ha många bollar i luften. Man behöver ha tålamod då det oftast är långa processer och lösningar kan kännas långt borta. Det är viktigt att vara strukturerad och kunna se detaljer men även helheten. Jag gick samhällsplanerarprogrammet vid Karlstad universitet men i min arbetsgrupp har vi alla olika bakgrund och utbildning så vi kompletterar varandra på ett bra sätt.
Vilka fördelar ser du med att arbeta i en kommunal verksamhet?
Att jobba i en kommunal verksamhet är så mycket bättre än vad många kanske tror. Vi jobbar för utveckling och förbättring för medborgarnas bästa. Eftersom vi jobbar i en relativt liten kommun så blir man involverad i lite allt möjligt, både stort och smått, vilket är roligt.
Vad gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Det är fantastiskt att kunna vara med och påverka kommunens framtida utveckling. Det känns häftigt att kunna tänka att om X antal år så kommer det att finnas platser, områden och bostäder som jag faktiskt har varit med och planerat.
Finns det något annat du vill tillägga som du känner är viktigt för att ge en positiv bild av Lysekils kommun?
Jag har haft andra tjänster i kommunen tidigare. Jag tänker på vår organisation som en tillåtande kommun där jag har fått chansen att växa och utvecklas och att det har gett mig en bred grund, kunskap och olika perspektiv i frågor.
Kock
(Klicka för mer information)
Hur kommer det sig att du har valt att arbeta som kock?
Jag gick en 2 årig hotell-, turism och restaurangutbildning i Österrike där jag kommer ifrån, jag och vill egentligen arbeta inom hotellbranschen. Det var ödet som bestämde att jag blev kock, eftersom jag fick arbete på hotell i kök. Här i Lysekil eftersom jag mötte kärleken här. Här fick jag chansen att lära mig språket och fick en väldigt god inblick i yrket och fick upp intresset att laga mat. Jag fick sen arbete i kommunen på skolan och kunde därigenom vidareutbilda mig till specialkock.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Jag gillar att laga mat och vara kreativ. Jag gillar att jobba att jobba i ett bra och engagerat team och jag trivs med mina kollegor. Det är mycket att göra och hålla koll på, men vi fixar det tillsammans och löser problemen.
Hur kan en typisk arbetsdag ut?
Jag börjar kl 7.00 och har direkt en kort genomgång av dagen och planerar. Jag börjar sedan med matlagningen, eftersom jag arbetar med specialkosten så har jag ett särskilt kök tillsammans med minakollegor, där vi gör maten som är tex gluten och laktosfri.
När maten är klar då hjälper jag till med övriga avdelningarnas specialkost eller övriga köket. Vi tar emot leveranser av varor, förbereder morgondagens arbete, ibland tar vi emot praktikanter från skolans restaurangprogram och utbildar dem inom specialkost.
Vad krävs för att jobba som kock?
Det krävs kockutbildning, i mitt fall specialkostutbildning. Man måste hålla sig uppdaterad själv genom livsmedelsverkets sida så att vi följer regelverket.
Man ska vara noggrann, intresserad, engagerad, det är viktigt att man gillar sitt jobb.
Vilka fördelar ser du med att arbeta i en kommunal verksamhet?
Bra arbetstider, man är tryggare när man har en tillsvidareanställning som är året runt. I vårt kök är det en fördel att man jobbar med rotation, dvs man jobbar inom alla områden i köket, det minskar arbetsskador och ökar kompetensen hos alla.
Vad gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Eftersom det är mer och mer personer som har allergier, neuropsykiatriska funktionsvariationer därför tycker jag att mitt jobba är viktigt och intressant och alla ska ha möjlighet att få god och näringsrik och hälsoanpassad mat.
Administrativ samordnare
(Klicka för mer information)
Hur kommer det sig att du har valt att arbeta som samordnare?
Jag gillar att vara spindel i nätet som håller allt ihop och jag tycker att det är fantastiskt att få jobba i Samhällsbyggnadsförvaltningen och få möjligheten att vara med och påverka utvecklingsresa som pågår just nu.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Jag har väldigt olika arbetsuppgifter vilket jag tycker är spännande. Det finns nya utmaningar hela tiden och jag får en bred erfarenhet och lär mig nya saker varje dag.
Hur kan en typisk arbetsdag ut?
Jag har inga typiska arbetsdagar då arbetet är varierande. Det är blandade uppgifter såsom kommunikationsarbete både intern och extern, gå igenom och uppdatera olika styrdokument, jobba med digitalisering samt ekonomi. Jag är också extra stöd för hela förvaltningen utifrån min övergripande roll vilket innebär nya arbetsuppgifter hela tiden.
Vad krävs för att jobba som samordnare?
Det krävs att man gillar att ha många bollar i luften samtidigt. Man behöver vara duktig på att leda projekt och koppla samman olika idéer och utredningar till att bli en helhetsbild. Man behöver vara drivande och inte vara rädd för att ta egna initiativ, samt vara bra på att kommunicera och samarbeta.
Vilka fördelar ser du med att arbeta i en kommunal verksamhet?
Det är en stabil och trygg anställning, sen finns också stora utvecklingsmöjligheter eftersom Lysekils kommun innefattar många olika typer av verksamheter. Jag har jobbat med en annan tjänst i kommunen tidigare och har fått chansen att växa och utveckla och få ett nytt jobb här vilket jag tycker är fantastisk.
Vad gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Man bidrar till något gott i samhället då jag är en del av att föra Samhällsbyggnadsförvaltningen framåt så att verksamheter kan fungera så bra som möjligt och att de i sin tur kan sköta servicen gentemot medborgarna.
Vård och Omsorg,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-04-22
Socialförvaltningen,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-03-09
Samhällsbyggnadsförvaltningen,
Lysekil/Grundsund
Sista ansökningsdatum 2025-03-16
Samhällsbyggnadsförvaltningen,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-02-27
Utbildningsförvaltningen,
Lysekil
Socialförvaltningen,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-04-13
Havets Hus,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-03-02
Vård och Omsorg,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-02-23
Havets Hus,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-02-28
Havets Hus,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-04-30
Besöksadress: Kommunhuset, Kungsgatan 44 Postadress: 453 80 Lysekil
Telefon: 0523-61 30 00