Vårt uppdrag är att stötta, leda, samordna, utveckla och följa upp kommunens verksamheter på ett övergripande plan. Det gäller inom områden som ekonomi, personal, administration, kommunikation och hållbar utveckling. För att nå bästa resultat arbetar vi efter vår värdegrund: öppet, enkelt och värdigt.
Här har vi ett arbetsklimat som uppmuntrar nya idéer, nya arbetssätt, nya lösningar och det finns möjlighet till utveckling
Vill du vara med och utveckla våra verksamheter och vår kommun?
Ekonom
(Klicka för mer information)
Hur kommer det sig att du har valt att arbeta som ekonom?
Det var lite av en slump, jag läste en ekonomikurs på högskolan och stötte då på en föreläsare som fick mig att upptäcka ämnet och på så sätt valde jag denna bana.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Jag tycker att det är jätteroligt jobb, man får verkligen använda sina kunskaper. Man får mycket insyn i beslutsfattandet och ärendena bakom vilket gör arbetet roligt.
Hur kan en typisk arbetsdag ut?
Det är väldigt varierande, jag jobbar mycket med bland annat analys och verksamhetsutveckling. Vi jobbar ganska säsongsbaserat, året går i återkommande cykler. Höst och vinterhalvåret har vi mer att göra, vår- och sommarsäsongen är det lite lugnare vilket passar mig bra. Då kan jag njuta av Lysekil och kusten.
Vad krävs för att jobba som ekonom?
För att vara en duktig ekonom så behöver man ha en känsla för detaljer men även se den stora bilden. Man behöver ha förståelse för verksamheten och dess processer. Ofta är ekonomen en nyckelperson som stödjer cheferna i styrningen men också följer upp så att det har fungerat.
Vilka fördelar ser du med att arbeta i en kommunal verksamhet?
Vi har friskvårdsbidrag, förmånligt bilavtal, flextid och dessutom en väldigt bra arbetsmiljö. Personalen trivs och mår bra, det tycker jag är toppen.
Vad gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Ekonomerna håller organisationen flytande, vi jobbar med resursfördelning, dvs ser till att verksamheterna har tillräckligt med resurser och att det används på ett effektivt sätt.
Vi jobbar med folkets skattemedel och det måste vi vara försiktiga med.
Avdelningschef
(Klicka för mer information)
Hur kommer det sig att du har valt att arbeta som avdelningschef?
För mig handlar det mycket om att få arbeta med trygghetsfrågor där jag kan påverka hur det arbetet ska bedrivas i kommunen i samverkan med Polismyndigheten. I mitt tidigare arbete som polis så var jag mer en utförare. I min roll som säkerhetsstrateg har jag en helt annan möjlighet att påverka hur arbetet ska bedrivas, med vilka metoder och utifrån vilka prioriteringar. Den största delen av mitt uppdrag handlar dock om att arbeta med krisberedskap och utvecklingen av kommunens arbete med civilt försvar. Att vara med och påverka och förbättra kommunens förmåga att hantera extraordinära händelser, såsom tex ett omfattande IT avbrott, dricksvattenavbrott är väldigt intressant och givande även det. I dessa tider så har vi ju såklart haft fullt fokus på Covid-19 och det har gjort att även krisberedskapsfrågorna är väldigt aktuella.
Vad är det bästa med ditt jobb tycker du?
Jag känner mig engagerad i mitt arbete eftersom jag anser att det är viktiga frågor som inte bara intresserar och berör mig utan även har stor påverkan på verksamheterna och på samhället i stort. Jag har ett spelrum som jag kan agera inom och jag har mandat att driva frågor. Jag uppskattar den känslan att få kunna engagera mig till fullo i viktiga frågor.
Hur kan en typisk arbetsdag ut?
En typisk dag för mig börjar på kontoret på kommunhuset. Det är ganska ofta saker ramlar in från andra verksamheter som måste hanteras direkt och där de önskar mitt stöd. Samtidigt är det ofta någon typ av projekt på gång, just nu är vi i slutfasen av systematiskt brandskyddsarbete. Det är många avstämningar med berörda parter så att vi ligger i rätt fas i arbetet. Vi ska leverera ett resultat till politiken som beslutar i de stora frågorna och som innebär en förbättring för alla våra verksamheter. Jag måste ha särskild sakkunskap inom mina frågor och ha omvärldsbevakning både lokalt, regionalt och nationellt samt förstås gå en hel del utbildningar för att hålla mig uppdaterad. Jag hanterar mycket av det löpande via mail och telefon och stöttar verksamheterna i olika frågeställningar som de ställs inför där jag kan bidra med min kompetens. Jag har också mycket kontakt med medborgare och media eftersom det är samhällsengagerande frågor jag jobbar med. Har även mycket kontakt med andra aktörer såsom tex polismyndigheten, kustbevakningen, räddningstjänsten och andra lokala aktörer mfl.
Vad krävs för att jobba som säkerhetsstrateg?
Gärna högskoleutbildning eller motsvarande, i mitt fall har jag polisutbildning och läst internationella relationer och kriminologi utöver det. Som person behöver man vara strukturerad, ha initiativförmåga, vara lyhörd för både vad ledningen, medarbetare och allmänheten har för synpunkter och behov. Viktigt att ha god dialog och kunna samverka med andra externa aktörer för att samordna och nå resultat.
Vilka fördelar ser du med att arbeta i en kommunal verksamhet?
Jag har bra arbetstider, jag har flextid vilket gör att jag kan styra min arbetstid och min fritid på ett bra sätt samt att en stor fördel är att jag bor nära mitt arbete. Det är intressant att få jobba nära både politiken men också medborgarna i övrigt, det ger en ytterligare dimension till mitt uppdrag.
Vad gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
De frågor som jag hanterar i mitt jobb gör mitt jobb till ett av Sveriges viktigaste. Alla vill kunna känna sig trygga i sin kommun och att man kan räkna med att viktiga samhällsfunktioner ska fortsätta fungera som ex äldreomsorg, dricksvatten osv.
Hur upplever du det är att jobba för Lysekils kommun?
Här känner jag att jag får jobba med verksamhetsutveckling. Att ständigt förbättra verksamheten ser jag som ett naturligt inslag och något man faktiskt prioriterar. Jag känner att cheferna visar uppskattning när man jobbar med förbättringsåtgärderna inom mitt område vilket gör att jobbet känns nytt och framåtblickande hela tiden.
Utbildningsförvaltningen,
Lysekil
Vård och Omsorg,
Brastad
Sista ansökningsdatum 2025-08-03
Utbildningsförvaltningen,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-08-02
Arbetslivsförvaltningen,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-08-24
Vård och Omsorg,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-07-17
Samhällsbyggnadsförvaltningen,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-07-20
Socialförvaltningen,
Lysekil
Sista ansökningsdatum 2025-07-20
Besöksadress: Kommunhuset, Kungsgatan 44 Postadress: 453 80 Lysekil
Telefon: 0523-61 30 00